wakingupinboston.blogg.se

Mellan Juli 2013 och Juli 2014 kommer jag, Johanna, arbeta och bo hos en familj i Boston, som deras Au Pair. Här kommer jag skriva och lägga upp bilder som rör min resa. Välkommen!

DC och Callum's 5årsdag!

Kategori: Allmänt

Varning för långt men innehållsrikt inlägg!
 
Hej igen!
 
I torsdags fyllde Callum 5 år! Det blev en trevlig dag med kalas och stohej! På förmiddagen hängde Kajsa, jag och barnen på stranden, medans födelsedagskalaset förbereddes hemma. När vi kom hem körde vi några snabba bad innan ungarna började droppa in. Det blev hoppborg, pizza, tårta och lek. Efter några timmar åkte barnen hem och efter lite städning och plock var det dags för Amelia att åka till cheerleadingen och då tog Kajsa och jag och pojkarna till hoppborgen. Det blev tjuv och polis och hoppborgen vart fängele. (Inte så pjåkigt fängelse kan jag tillägga som före detta intern;) Efter mycket lek och skratt och flera misslyckade flyktförsök blev det middag. Efter middagen var det dags att packa och fixa allt inför Washington DC innan läggdags.

På fredagsmorgonen skjutsade min värdmamma mig och Kajsa till tunnelbanan och tillsammans tog vi tunnelbanan till flygplatsen, där vi tog farväl. Tråkigt faktiskt, för det var väldigt roligt att ha henne här! Tänk vad kul det had varit att vara au pairer tillsammans! Jaja, vi fick säga hejdå och så tog jag mig vidare till min terminal. Därefter väntade ett superkort flyg till DC. Upp och ned, typ. 1 timme och 20 min. Väl framme lyckades jag ta en shuttle-buss till området där Sophie bor och efter en virrig stunds kringpromenerande i regnet hittade jag hennes lägenhetshus. Sophie skulle inte komma hem för än typ halv två, så jag lämnade mina väskor i lägenheten, som rumskompisarna öppnade, och sedan gick jag ned och åt lunch på ett café i byggnaden, i väntan på Sophie. Efter en stund kom hon. Sååå kul att träffa henne igen och krama om henne! Tillsammans åkte vi in till DC. Vi såg the Capitol, Washington monument och lite till på vägen till the Smithsonian Air and Space museum. Vädret var ju inte fantastiskt, så det var museumväder. Museet var häftigt, men tyvärr hade Sophie och jag alldeles för mycket att prata om för att vara så intresserade, så vi lärde oss inte särskilt mycket.. Strax efter att vi lämnat museet mötte vi upp två av Sophies skolkompisar, Klara (Sverige) och Bella (Danmark). Vi kollade i några affärer och sen gick vi och åt middag på en kinaresturang i China town. Det var riktigt mysigt och vi fick alla var sin fortune cookie ;) Efter middagen gick vi allihop på bio och såg the Wolverine. Bra film. Sen, hem och läggdags.

På lördagen åkte jag och Sophie tillbaks in till DC, men denna gången promenerade vi ut till Georgetown. Åh, så fint det är! Så fint! Vi gick runt i Georgetown, kollade in svenska ambassaden/house of Sweden och promenerade längst med vattnet. Vi åt en mysig salladslunch på ett litet fik och njöt av vår omgivning. Sedan promenerade vi upp till Georgetown University Campus. Det var fantastiskt! Det var orientation weekend och fullt med studenter, föräldrar, ballonger och små infotält. Vi gick runt storögda och avundsjuka på alla lyckliga elever som får chans att gå där. Pappor gick runt med T-shirts med tryck där det stod något i stil med "Proud father of a Georgetown student" och elever gick runt med boktravar i famnen. Campuset var som i en film. Till och med det där stora trädet, som ska stå mitt ute på en gräsmatta och som man på fina dagar kan sitta och plugga under, fanns. Allt fanns. Hur som helst, tillslut lämnade vi Georgetown och promenerade ned till vita huset. Där stannade vi och fotade, men vi fick inte komma särskilt nära på framsidan. Sedan tror jag faktiskt vi åkte hem om jag minns rätt. Ett btw är att det var otroligt varmt och soligt hela dagen så vi höll på att smälta. Och ett till är att mina fötter höll på att döda mig efter allt promenerande innan vi åkte hem. Men, men, det var det värt! Hemma beställde vi pizza med rumskompisarna. Sådan pizza som levereras till dörren, som på film ;) Pizzan åt vi på taket (det finns en stor takterass på lägenhetskompexet) och på taket hängde vi resten av kvällen tillsammans med fler av Sophies skolkompisar från Sverige, Norge och Danmark. Trevligt! Sen läggdags.

Nu är vi framme vid söndagen. Dagens datum och sista dagen jag ska skriva om! Puuh! Idag segade vi oss lite på morgonen. Vi åt frukost och gjorde oss i ordning och sedan åkte vi in till DC igen. Nu gick vi runt och såg massa memorials. Detta var roligare och häftigare än väntat! Vi såg the Korean War Veterans Memorial, the Vietnam Veterans Memorial, the WWll Memorial och the Lincoln Memorial. Efter den promenaden i den extrema värmen och solen åt vi lunch på the Old Post Office. Rekomenderas för framtida Washington besökare! Och går ni dit så köp en cookie från Larry's Cookies. Tumme upp! Efter lunchen promenerade vi bort till the American Indian Museum. Ett intressant museum där vi lyckades fokusera lite mera. Efter att ha gått igenom museet sökte vi upp närmsta Starbucks där jag köpte en Washington DC mugg till min samling och så fikade vi lite innan vi tog tunnelbanan hem. Hemma hos Sophie lagade vi en pasta och kyckligrätt tillsammans och åt, innan Sophie följde mig till tunnelbanan. Efter att vi sagt adjö tog jag tunnelbanan till flygplatsen och checkade in. Jag var där i god tid och fick vänta ett bra tag i gaten och när jag äntligen satt på planet var det något som var fel så vi fick vänta ca 30 minuter extra innan vi lyfte. Segt. Men vi lyfte iaf. Flygresan gick bra och vips så var jag hemma på Logan airport och därifrån tog jag en dyr taxi hem till Swampscott. 

Nu är jag hemma. "Hemma" antar jag, men det är ju hemma just nu. Och det kändes faktiskt skönt att komma hem, trots att jag haft väldigt roligt! Det var väldigt bra med en paus. Man får inse hur bra man har det, vad man uppskattar, hinna sakna barnen lite och bara komma bort från sin arbetsplats ett tag. Nu känns det i varje fall ganska najs att vara hemma igen. Dock så är jag ensam hemma. Min värdfamilj skulle också ha kommit hem ikväll men jag fick ett sms under dagen idag att de utökat sin resa med en natt och inte kommer hem för än klockan 14 imorgon. Fine by me! Äntligen en ledig förmiddag igen och en härlig sovmorgon utan barn som väcker en! Obeskrivligt taggad! Ska bli fantastiskt! Jag behöver däremot verkligen sova nu. Bilder kommer imorgon för det har jag inte tid eller ork för nu. Hoppas ni tog er ända ned hit! 

Ciao!

Btw. En kulturanekdot: Man sjunger inte för födelsedagsbarnet på morgonen när någon fyller år här... Visste inte att det var en svensk tradition. Kändes lite konstigt.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Tack Johanna. Ha det så bra!

    2013-08-26 | 09:56:37
  • Anonym säger:

    Tack Johanna. Ha det så bra!

    2013-08-26 | 09:56:37

Kommentera inlägget här: