wakingupinboston.blogg.se

Mellan Juli 2013 och Juli 2014 kommer jag, Johanna, arbeta och bo hos en familj i Boston, som deras Au Pair. Här kommer jag skriva och lägga upp bilder som rör min resa. Välkommen!

Mäklare, Vermont, födelsedagar, konserter och annat. Enjoy!

Kategori: Allmänt

Hej vänner! På efterfrågan/order av Clara Carlberg, i landet Down Under, skriver jag här och nu ett inlägg. Så Clara detta dedikeras dig.

I skrivande stund befinner jag mig på Swampscott Public Library (61 Burrill St, Swampscott, MA, för mamma och andra som brukar Google Maps ;) Det är ett trevligt biblotek dit jag varje måndag tar barnen för läxor och läxhjälp. Nu är jag dock här av andra anledningar. Det är nämligen så att det är massa mäklare hemma hos oss just nu och jag var tvungen att hålla mig borta. Nu tänker ni: "Va? Mäklare? Ska de flytta?". Då kan jag berätta att jag reagerade precis likadant. Jag fick höra först i fredags att vi skulle ha öppet hus denna vecka och det är fortfarande väldigt oklart huruvida vi ska flytta eller inte. Allt jag vet är att vi kanske flyttar i maj, men att det är ganska otroligt och i så fall skulle vi flytta 15 minuter bort till nästa ort, Marblehead. Jag vet inte riktigt vad mina värdföräldrar sysslar med för tillfället, men vi får väl se vad som blir av det. Detta är i alla fall anledningen till att jag inte sitter hemma och anledningen till att jag sitter på bibloteket är att det ligger jämte postkontoret som jag nyss besökte och då fick jag tanken att detta var en bra plats att skirva på. Och tänk så rätt man kan få! ;)

För ett par helger sen var jag i Vermont med min värdfamilj. Vi åkte på fredagseftermiddagen (alla<3dag), direkt från att vi hämtade barnen i skolan, och åkte hem tisdag förmiddag. Under tre dagar åkte vi skidor vid Okemo Mountain Resort. FInt ställe med mycket snö och fina långa backar. Dag 1 var det opistat och mängder med snö, vilket jag tyckte var jobbigt åkmässigt. Man fastnar ju liksom i drivorna! Andra tyckte det var fantastiskt med så mycket lössnö. Dag 2 hade mycket av drivsnön blåst bort och backarna var delvis pistade. Najs åkväder tyckte jag! Dag 3 var allt pistat, vilket var härligt och solen var framme och sken, men tyvärr resulterade det i lite is.. Så, dag 2 vinner nog bästa skiddagen! I övrigt hade jag även roligt i skidbacken, jag åkte mycket med barnen och när föräldrarna gick in och värmde sig med ett eller två barn, tog jag de övriga och åkte mer. (Vadå kallt? Bara vicka på tårna och sjunga en munter sång :P eller hur pappa?) Vi åt även goda luncher i olika värmestugor/resturanger och Amelia tog med mig och visade mig specialliten i skidbacken här: Chocolate Waffles. Gudomligt gott! På kvällarna tittade vi på OS, men här i staterna är de ju inge bra på längdskidor så de vill de ju inte visa, varför skulle någon vilja se på det liksom? Istället visar de isdans och bobsledding (vad sjutton är det? hade ingen aning om att plåtbilsrejs i rutchkana var en olympisk sport! hur som helst..) De visade iaf Sveriges hockeymatcher (om än på kassa tider) så de har jag följt helhjärtat. Och visst var det synd att det inte blev guld, men let's face it, det var Kanada, det är okej att förlora mot Kanada! Och OS-silver är verkligen inte fy skam! Nej, jag är stolt! (om jag har rätt att vara det) Åter till skidresan, vi hade en trevlig helg i det mysiga skidhuset tillsammans med derar vänner från Conneticut, en familj på fyra. Jag måste säga att det var första gången jag känt mig som en del av familjen, synd att det inte kunde hålla i sig när vi kom hem bara. Kvällarna då vi tittade på TV i Vermont var första gången någonsin som jag tittat på TV med hela familjen, det säger väl något...
 
På fredag är det Amelias födelsedag. Hon fyller 9! Av mig ska hon få en liten hemmagjord check där det står att den är giltig för en bio tillsammans med mig, vilken hon vill, och en frozen yogurt, allt "on me" of course ;) Jag tror hon kommer uppskatta det. Aidans 7 årsdag närmar sig också snart och hans känns knepigare att komma på något till... Det får jag fortsätta klura på.

På fredag har jag även konsert. Ni kanske minns att jag sist skrev att jag skulle börja sjunga i en collage-kör? Det har jag i alla fall också börjat med. Det är Endicott College's kör. Det är roligt att sjunga med dem och jag gillar det. Det är dock ganska svårt och komplicerat ibland och det märks att min körerfarenhet är lite rostig... Hur som helst, så har vi konsert på fredag efter bara några få övningar. Det är en välgörenhetskonsert i en kyrka och jag är lite nervös.. Men det ska nog gå bra!

Mer nyheter är att jag har nu planerat mitt Spring Break (då värdfamiljen kommer vara i Florida). Mormor och hennes lillasyster kommer hit och hälsar på mig! :D Och nu börjar arbetet med att planera hur vi ska spendera våra dagar tillsammans här på bästa sätt! Känns superkul! På tal om lov så är jag förövrigt så glad att barnen inte har några mer. (förutom de då de ändå är borta) Förra veckan var det nämligen februarilov och efter att vi kom hem från fjällen jobbade jag 10 timmar varje dag utan paus med barnen och var tvungen att hålla de borta från huset. Exhausting! Så trött på lov och snow days och half days! Kan inte minnas sist de gick i skolan en hel vecka, utan snow day, Presidents Day eller något annat löjligt. Tror det måste varit innan jul... Denna veckan går det half day både tisdag och torsdag pga föräldramöten. Vi fick minsann inte gå tidigare för föräldramöten! Vi fick gå tidigt på morgonen eller efter skoltid. Hur som helst, nu har barnen haft så många snow days att de kommer få gå i skolan fram tills att jag åker i sommar. Skönt för mig, synd om dem.

Funderar på om det finns något mer jag kan berätta... Kanske inte just nu. En sak vill jag skriva dock, en supertöntig grej. Några fantastiska själar har skickat brev till mig och jag måste bara säga att det är typ det bästa jag vet. Att få brev alltså. Det lyser verkligen upp vardagen. Så om ni vill skicka mig ett kort/brev så kan ni få adressen av mig personligen eller min mamma om ni vill vara mer diskreta. Annars får ni jättegärna skicka iväg mig ett mejl eller ett Facebook-meddelande och bara uppdatera mig på vad som händer i era liv. Jag ska försöka bli ännu bättre på att skriva jag med. Men skickar ni ett brev, så glöm inte returaddressen, så jag kan skriva tillbaka!

Sist men inte minst vill jag berätta att jag fann en fantastiskt vacker bibel här på bibloteket och tänkte dela ett av mina favvobibelord som jag letade upp i den: 
"I have inscribed your name on the palms of my hands and your walls are always before my eyes."
Översättning så som jag kommer ihåg det på svenska: "För ditt namn är skrivet i mina händer och jag tänker ständigt på dina murar."

Ska försöka att inte göra lika långa uppehåll framöver. Tack Clara för att du uppmuntrar mig att skriva! 

Vi hörs!

Kommentarer

  • Clara Captain Carlberg säger:

    Hej älskling.

    Yay att du skriver och berättar om ditt liv. Extra uppskattat av mig som också är en bit bort att få veta vad som sker.

    Skidåkning känns så främmande, men det är ju superkul - vad roligt. Våfflorna låter som en hit! Skidåkningen dag 2 med! Och familjemys.

    En eventuell flytt i maj alltså? KUL! Nytt hus och nya grannar och allt. Hur är Marblehead? Hur mycket har du varit där?

    KÖREN, jag hade ingen aning! Berätta MER. Vad sjunger ni?

    Vad hittar du och Lenorna på då? :)


    Ha det så himla gött, gör det bästa av allt. För ganska häftigt att du bor i USA, right?
    Älskar dig.
    <3

    2014-02-27 | 04:01:23

Kommentera inlägget här: