wakingupinboston.blogg.se

Mellan Juli 2013 och Juli 2014 kommer jag, Johanna, arbeta och bo hos en familj i Boston, som deras Au Pair. Här kommer jag skriva och lägga upp bilder som rör min resa. Välkommen!

JULUPPDATERING! (+ Thanksgiving och New York)

Kategori: Allmänt

I köket bakas det julkakor av alla dess slag och här uppe sitter jag och äter sen frukost och skäms över att jag inte skrivit på så länge.

För länge, länge sen utlovade jag en uppdatering om Thanksgiving. Trots att vi nu är mitt uppe i julstök får ni en kortvariant. Jag gillade Thanksgiving. Det är en fin dag med ett fint budskap och fina traditioner. På morgonen gick jag och familjen på amererikanskt fotbolls derby mellan Marblehead och Swampscott, men vid halvlek gick vi hem för det var så otroligt kallt och Swampscott blev fullkomligt slaktade.. Sedan gjorde vi oss i ordning och åkte till min värdmamma Susans brors hus. Där spelade vi alla en slags mini-amerikansk fotbolls-match. Det var kul, även om jag var otroligt dålig. Så småning om åt vi även den berömda Thanksgiving-middagen. Fantastiskt gott! Susans svägerskas syster är kock och hade lagat det mesta. Efter maten blev det paj. Barnens mormors berömda Pecan Nut pie (himmelsk), pumpkin pie och äppelpaj. Yum! Sedan följde större delen av kvällen i en D´Bone-turnering med barnen, kusinerna, moster Sandy, moster Tina med flera. Kortspel som är väldigt roligt! Allt som allt en bra dag :)

Förra helgen mötte jag upp en fantastisk tjej i New York. Sophie Jansson och jag lånade en lägenhet uppe på Upper East Side Manhattan och upptäckte New York för en helg. VI kom dit på fredagen efter drygt 3 timmars förseningar med buss, då tog vi oss till lägenheten, och nästan direkt upp på taket helt betagna av utsikten. Vet inte hur många gånger jag frågade: "Kan du förstå att detta är sant?" Där stog vi två vänner från Sockholm och Viktor Rydberg, som just mötts upp i New York av alla ställen och så stod vi på ett hustak med utsikt över hela staden! Det kändes iaf ganska ofattbart. Sedan drog vi ut och käkade thaimat innan vi kröp upp i sängen hemma och planerade resten av helgen.
 
Lördagen startades med frukost på en fantastisk diner i närheten. Viade DIner, rekomenderas! God mat och jättemysig personal. Sedan promenerade vi vidare till Central Park och promenerad genom parken, hela vägen ned till 5th Avenue och 57e (för er som inte har stenkoll på New York så är det ganska långt.. från 86e till 57e) och sen promenerade vi vidare längst med 5th avenue ned till Rockafellar Center, såg julgranen och alla skriskoåkare. Sedan fortsatte vi ned till Times Square, där stod vi i kö ett bra tag och fixade Broadway-biljetter till kvällen och shoppade lite grand. Sedan åkte vi till Soho och åt sen lunch och strosade och shoppade lite till. Så småningom rörde vi oss tillbaka mot Times Square och lokalen där vi skulle se Mamma Mia. Musikalen var fantastisk! Definitivt sevärd. Kvällen avslutades med middag på Olive Garden på Times Square. Fansy! ;)

Söndagen börjades också med frukost på Viande Diner, denna gången åt jag den bästa muffinsen jag ätit i mitt liv! Ät muffins där hörrni, om ni får chansen! Sedan tog vi tunnelbana ned till Battery Park och kollade in Frihetsgudinnan på avstånd. Sedan vart det promenerande i China Town och Little Ittaly innan det var dags att hämta väskorna i lägenheten och ta sig till bussen via typisk, gul New York-taxi. I den vevan gjordes dock helgens största miss.. Ingen lunch åts nämligen innan, det tänkte vi göra när vi hittat busstationen och slappnat av. Problemet var bara att den här busshållplatsen låg helt avlägset från allt annat och det enda som fanns i närheten var ett kebabstånd och en liten turistshop med godis inne på en stor motorcykelmässa. Så lunch och middag blev en chicken-kebab i korvbröd, lite chips och Oreos, samt en coca cola ;)

Hur som helst så vart New York väldigt lyckat! Här hemma har barnen precis fått jullov (i fredags), igår firade vi det på Orange Leaf med glass :) En sak jag glömde nämna om New York var att det snöade hela lördagen (mys!). När jag kom hem hade det snöat massvis här också! Nu håller det på och smälter bort, men vi hade mycket. I onsdags åkte jag och barnen pulka med en kompis till mig och hennes värdbarn. Kul! Men jag spräckte mina favvojeans när jag stuvade in mig i en pulka tillsammans med min sexåring... Aja, köpte nya i veckan ;)

Vad mera är värt att berätta... Jag har fått ny telefon! Den gamla saken jag fick ta över från Steffi gav tillslut upp totalt och Marpa fick uppgradera den. Priset var desamma att uppgradera till Iphone 4S just nu som till en "simple phone", så numera har jag Iphone igen och äntligen kan jag kan ta emot och skicka sms ordentligt. Pluss att jag numera har internet när jag inte är hemma eller på Starbucks också. Yay!

Jag har också bakat lussebullar med Lena i veckan! Och de blev bra! Barnen fick smaka i fredags. Pojkarna tyckte om dem, inte Amelia.. Men jag antar att saffran är lite speciellt om man inte ätit det förut. Ikväll ska vi fira lite minijul tillsammans här och äta middag och byta julklappar, eftersom jag åker till Oregon imorn kväll. Jag kan knappt fatta det nu när jag skrev "imorgon kväll". Jag är så taggad! Ska få träffa min farbror (det är ju nästan som att träffa pappa, eller iaf så nära det går utan att det är pappa) och min fantastiska faster och min underbara kusiner. Familj och jul och avslappning och kärlek! Och semester! Har inte haft semester mer en 3 dagar sedan i juni... Haha! Hade 2,5 veckor efter studenten och sen dess har jag jobbat på. Och avslutat en kurs på Salem State University. Betyget har inte kommit än dock..

Det är numera 190 dagar tills jag får träffa min familj igen (om 10 dagar är det 6 månader)! Snart är det andra halvlek. Det känns bra! Saknar er där hemma! Hoppas ni också kan få lite snö! Och varsågod farfar och alla andra som jag får höra ber om blogginlägg. Här fick ni ett gigantiskt!

Så från lilla mig till alla er EN RIKTIGT GOD JUL! Ta hand om varandra! Njut av familjen och vännerna! Strunta i de där sakerna som ni irriterar er på, det är inte värt det!

<3
 
 
 
 

Kommentarer

  • Gilbert säger:

    Tack för uppdateringen, Johanna och God-Jul på dig. Jag är glad att du får tillbringa den i Portland där vi var för ett år sedan.

    Love, farfar

    2013-12-23 | 12:44:06

Kommentera inlägget här: